We hoeven er geen doekjes om te winden toch? Houden we sowieso niet van bij Web Club.Ā
We weten allemaal dat het grootste moment van een webdesign project de sales call is. Het is altijd een beetje spannend. Je wilt een goede eerste indruk maken, goed doorgronden waar ze naar op zoek zijn (en waarom!), je eigen werk pitchen en natuurlijk een deal sluiten aan het eind.Ā
En vaak vergeten we dat er aan sales calls twee kanten zitten.Ā
Tuurlijk: jij bent je werk en kennis als webdesigner aan het pitchen, maar de klant is ook bezig om zichzelf te promoten als een goede klant voor jou. Want jij bent blij met een goede deal, maar werken met een goede webdesigner is voor hen minstens zo belangrijk. Niet vergeten dus bij je volgende call.
En het allerbelangrijkste element voor het inkoppen van een sales gesprek?Ā
Vertrouwen.
Toen ik net begon met Smit Club had ik nog geen idee hoe ik een sales call moest doen. Dat heeft dan ook tot flink wat ongemakkelijke gesprekken geleid š. Ik heb in de afgelopen jaren flink wat fouten gemaakt, maar ook heel erg veel geoefend. En eigenlijk leer ik elke keer nog weer wat bij.Ā
Er zijn een paar van die gesprekken die ik me liever minder goed zou herinneren š¤.
Bijvoorbeeld een van mijn eerste gesprekken waarbij iemand een redesign van haar website wilde. In die tijd voerde ik trouwens nog sales calls met iedereen. Maakte mij niet uit welk project het was of of de klant wel bij me paste. Ik pakte alles aan.Ā
De klant nam meteen de overhand in het gesprek en vroeg direct āEn wat gaat dat kosten?ā
Ik schrok ervan want we hadden het nog niet eens gehad over waarom ze een redesign voor haar website wilde en wat er op dit moment niet goed werkte. En dus kwam er stotterend een bedrag uit voor haar website. Waarop zij verrast – en misschien zelfs wel een beetje beledigd – reageerde met: āNou, dat kan ik vast ook ergens goedkoper krijgen.ā
Dus toen zat ik daar. Met schaamrood op m’n kaken een beetje te stotteren dat ik wel āzou kijken wat ik nog voor haar kon doenā¦ā Ik weet in ieder geval zeker dat ik niet de controle over het gesprek terug pakte en haar vroeg waarom de prijs haar verbaasde.
En zo volgden er nog een paar. Totdat ik me realiseerde dat ik vertrouwen moest hebben. Vertrouwen in mezelf als webdesigner. In mijn kennis van online marketing en strategie. In de waarde die ik kan toevoegen voor mijn klanten.Ā
In plaats daarvan zag ik op tegen de āWat is je budget?ā vraag en hoopte ik altijd dat dat zo snel mogelijk voorbij zou zijn.Ā
Ik heb het dus op de moeilijke manier goed leren doen, die sales gesprekken. En ik zou voor jou graag willen dat je veel sneller met vertrouwen een sales call voert. En volgens mij kan je daar sneller komen met de volgende tips:
1ļøā£Oefen de calls met je partner, vriend(in) of huisgenoot
Ja, das even ongemakkelijk, maar hoe meer je oefent, hoe meer je ervan leert. Want het is altijd fijner om een situatie tegen te komen waarin je die rare vraag moet beantwoorden met iemand die het beste met je voorheeft. Oefen met de bezwaren die klanten kunnen noemen. Oefen met het noemen van je prijs. Ja, ook die net wat hogere prijs.Ā
2ļøā£Doe je research voor je calls
Zorg ervoor dat je voorbereid je calls ingaat. Bekijk de website en socials van diegene met wie je hebt afgesproken. Hoe gedragen ze zich online? Staan ze op de voorgrond in hun posts of eigenlijk helemaal niet? Waar schrijven ze over? Welke designs gebruiken ze? Zo leer je hen en hun merk vast kennen voordat je ze tegenover je hebt.Ā
Heb het vertrouwen te benoemen wat je tegengekomen bent als je in gesprek bent. Want juist jouw observaties en ideeĆ«n voor oplossingen gaan hen aanspreken (of niet – en das ook prima).
Kijk, ik snap ook wel dat vertrouwen niet iets is wat je zo even āaanā kan zetten. En het varieert ook van dag tot dag. En op de dagen dat het even minder is: gewoon doen alsof.