Werk jij een beetje uit de losse pols met je huidige klanten?
Das klote, want dat merken ze. Ze merken het vrijwel direct als je geen gestroomlijnd plan hebt. Als je niet volgens een vast stappenplan werkt. Maar als jij je ideale klant helder hebt en goed weet voor wie je werkt dan is het creƫren van een proces ook veel makkelijker.
Je zou voor de grap eens moeten opschrijven wat alle stappen zijn die je met elke klant doorloopt.
Het begint al met een afspraak maken voor een discovery call (heb ik trouwens een hele goeie (gratis!) vragenlijst voor he – je vindt ām hier).
Daarna moet je een custom voorstel voor hen maken en opsturen (doe ik zelf trouwens nooit – op mijn blog) lees je waaromā¦). Dan komt er nog een contract opmaken en opsturen, bedenken hoe ze je kunnen betalen (direct online, per factuur) en wat de voorwaarden daarvoor zijn. Niet te vergeten dat je ook in de gaten moet houden dat je klanten niet ineens van de aardbodem verdwijnen waardoor je project vertraging oploopt. En dan heb je natuurlijk nog het sturen van een vragenlijst om meer te weten te komen over de website. En alle beelden en copy verzamelenā¦.
En dan ben je nog niet eens begonnen met ontwerpen he š¤Æā¦.
Maar wat als dit nou eens lekker strak stond. Als je precies weet wat wanneer verstuurd moet worden – en het meeste zelf automatisch gaat? Want dat kan gewoon he – als je de juiste tools gebruikt, dat wel. Dit is nou precies zo iets wat we in Web Club haarfijn gaan uitpluizen en opzetten. Want als je je processen strak hebt staan ben je je klant altijd 1 stap voor en haal je altijd die deadline. Nog even los van het feit dat je op deze manier geen slaaf van je inbox hoeft te zijn – HOERA!
Tuurlijk het kost even tijd om het te creƫren, maar het is veel makkelijker dan bij iedere klant dezelfde stappen uit te voeren. En dan hopen dat je ook nog een beetje geld verdiend.
Dus als jij wilt weten hoe het is om een goeie balans te vinden van meer verdienen en minder werken in je webdesign business dan is het opzetten van een strak design process een perfecte eerste stap.
En heb je daarbij je ideale klant heel helder: nog veel beter!