Het lijkt misschien gewoon een lijstje met taken voor vandaag of deze week. Maar eigenlijk is je to do lijst een directe afspiegeling van de manier waarop jij doelen stelt.
Hoe zit dat dan?
Nou…. je to do lijst komt altijd voort uit je doelen. De dingen die je wilt doen en realiseren. Dus als je een heldere richting hebt en weet waar je op wilt focussen, dan zijn de dingen die je vandaag en morgen moet doen ook helder.
Aan de andere kant, als geen heldere doelen hebt is er ook geen duidelijk plan om deze te behalen. En dan krijg je een to do lijstje dat een beetje van-alles-wat is.
Tuurlijk staan er wel dingen op die gerelateerd zijn aan je doelen, maar echt doelgericht kan je ‘m niet noemen. De meeste taken zullen waarschijnlijk uit werk voor je klanten bestaan.
En das natuurlijk ook logisch.
Want als je niet helder hebt welke belangrijke stappen je in je business wilt zetten, dan is het ook veel gemakkelijker om afgeleid te raken, om uit te stellen en om allerlei randzaken belangrijker te maken dan ze zijn.
En weet je wat het eigenlijk extra irritant maakt?
Dat wanneer je bezig bent met die randzaken van je to do list af te strepen, je je dan wel productief voelt. Maar eigenlijk kom je er geen stap dichter bij je doelen mee.
Ik zal je een aantal voorbeelden geven:
📈Je wilt graag meer zichtbaar zijn en dat meer mensen je webdesigns zien.
Je bedenkt dat het hiervoor belangrijk is om je een redesign van je website te doen. Voelt lekker productief ook.
En tuurlijk: branding is belangrijk.
Maar het heeft niks te maken met meer ogen op je portfolio te krijgen. Niks te maken met het verkeer naar je website.
💰Of misschien is het je doel om meer omzet te draaien.
Je bedenkt dat je daarvoor meer websites in minder tijd moet kunnen maken en dus ga je aan de slag met je onboarding proces. Dat zorgt er immers voor dat als je een nieuwe klant krijgt, dat het lekker snel en soepel loopt. En ook dit voelt lekker productief en alsof je goed bezig bent.
En dat is ook zo. Want als je me al langer volgt (of lid bent van Web Club) dan weet je dat ik gek ben op een goed onboardingsysteem.
Maar dat heeft niet direct iets te maken met het verhogen van je omzet.
Begrijp me niet verkeerd: als je meer verkeer naar je website wilt of meer omzet wil draaien is het niet onlogisch om aan een redesign te denken (wat al die mensen gaan zien moet er wel een beetje knap uitzien toch?) of aan je onboarding proces te willen werken.
Maar hebben deze DIRECT invloed op je doelen?
Het is zo makkelijk om een hele week (of zelfs gewoon een jaar) te vullen met dingen die je moet doen die geen directe invloed hebben op wat je met je business wilt bereiken.
Dus… kijk eens goed naar je lijstje van vandaag of morgen. Ga de punten 1 voor 1 af en vraag je eens af: hebben de dingen die hier staan hebben direct invloed op mijn doelen?
Dat betekent overigens niet dat je alles wat niet direct invloed op je doel heeft meteen van de lijst moet.
Je er bewust van zijn is al 1 ding. En misschien kan je dan een beetje schuiven met de taken die je wilde doen. Zodat er minstens 1 ding op staat dat direct bijdraagt aan je doel.
Voor mij is dat deze post schrijven vandaag.
Want ik wil niks liever dan mijn tribe van webdesigners vergroten. En ik weet dat jullie (en ik 😜) graag op insta rondhangen. En dus besteed ik mijn tijd aan het schrijven van waardevolle posts en blogs. Omdat dat dus direct bijdraagt aan mijn doel.