Tuurlijk. We hebben t allemaal druk. Zo ook je klanten. En dus scannen ze eerder je welkomstpakket of de vragenlijst die je gestuurd hebben.
En zeg nou zelf:
Hoe vaak check jij eerst de FAQ’s op een website voordat je gewoon even belt of mailt met je vraag?
Dat bedoel ik.
En dus merk je elke keer weer dat je klanten niet je hele offerte of algemene voorwaarden lezen. En je gewoon even mailen. Een mail die jij dan weer moet beantwoorden.
En dat zorgt er weer voor dat je veel te veel tijd in je inbox doorbrengt. In plaats van te werken aan projecten van je klanten of je eigen bedrijf.
Maarrrrrā¦.. hoe los je dit dan op?
Kijk je kan natuurlijk je welkomstpakket online zetten en bij elk punt dat ze moeten lezen een kleine checkbox neerzetten. Of als je een mail krijgt die duidelijk beantwoord wordt in je welkomstpakket de klant ook terugsturen naar dat pakket in plaats van de mail toch beantwoorden. Want uiteindelijk staat alle informatie die ze zoeken in dat pakket.
Maar ik vind dit toch een beetje te extreem, te klantonvriendelijk.
Want tuurlijk, je potentiƫle klanten moeten gewoon alles goed lezen, dat komt immers hun uiteindelijke website ook ten goede, maar we hoeven niet neerbuigend te gaan doen of alsof we te maken hebben met een klein kind die we iets moeten uitleggen.
Of na ja dat laatste soms wel een beetje. maar dat kan je ook anders aanpakken.
Ik ben zelf nogal fan van de Vimeo chrome extensie waarmee ik even snel een korte video kan opnemen van mijn scherm (met of zonder camera). In die video (kan ook met Loom trouwens he?) neem ik dan even kort alle punten door waarvan ik zeker wil weten dat mān klanten die lezen of weten.
Zo blijf je de baas in je eigen business, zorg je ervoor dat je klanten lezen en weten wat ze moeten weten en kan jij gewoon lekker verder met ontwerpen van die mooie websites!