Wanneer je NEE moet zeggen: de 6 grootste red flags als je nieuwe klanten boekt

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

Je hebt een nieuwe aanvraag! Krijgt een beetje vlinders in je buik en hebt nu al zin om een gesprek in te plannen, zodat je meer over hen en hun bedrijf te weten kan komen. Maar voordat je goed en wel begonnen bent, zie je wat rode vlaggen. Het voelt niet ok.

In het begin zijn die rode vlaggen soms niet eens heel fel. Ik bedoel, je moet toch geld verdienen? Maar het is wel belangrijk om jezelf af te vragen of of het echt de moeite waard is als ze veranderen in een 👹 client from hell 👹.

Hoewel niet alle ‘slechte’ klanten in het begin grote problemen opleveren, is het wel slim om de eerste signalen makkelijker te herkennen voordat het te laat is….

Dit zijn de zes grootste 🚩 rode vlaggen bij het boeken van nieuwe klanten:

Reden #1 – GHOSTING

Het maakt niet uit wanneer dit gebeurt, ghosting is een GIGA signaal dat iemand je tijd niet respecteert of toch niet echt durft te starten. Heel soms komen de _ghosters_ terug, maar wees heel voorzichtig wanneer je met deze mensen gaat samenwerken. Ze zijn al een keer eerder verdwenen namelijk…

Reden # 2 – VOOR EEN DUPPIE OP DE EERTSE RIJ

Als een potentiële klant maar over de prijs wil blijven onderhandelen, dan kan dit een teken zijn dat ze je niet als expert zien. Of dat ze nog niet klaar zijn om echt te investeren in hun bedrijf. Ze hebben gewoon niet genoeg vertrouwen in je kunnen en je proces. Snel laten gaan dus.

Reden #3 – GEEN RESPECT VOOR JE GRENZEN

Als je klant je grenzen niet respecteert, dan zijn ze niet geschikt voor jou. _Simpel as that._ Dit zijn klanten die je op vrijdagavond om 21:00 gaan appen of eindeloze audio berichten sturen terwijl je expliciet hebt aangegeven alleen via Trello te communiceren. Maak het vooraf altijd glashelder wat je van hen verwacht en wat ze van jou kunnen verwachten. Heldere afspraken kunnen heel veel gezeik voorkomen.

Reden #4 – “IK WEET HET ZEKER ALS IK HET ZIE”

Als je dit hoort zijn er twee dingen belangrijk. Als eerste: besteed flink meer tijd aan het helder krijgen van de behoeftes van je klant – vaak weten ze dan niet goed genoeg wat ze willen en nodig hebben. Daarnaast is dit een signaal dat je nog duidelijker moet laten weten (en zien!) dat jij een expert bent in je vak en dat ze hun website met een gerust hart aan je over kunnen laten.

Reden #5. GEBREK AAN INTEGRITEIT

Als je een klant hebt die je vraagt ​​om een ander te kopiëren: WEGRENNEN 🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️! Dit type klant zal pas tevreden zijn als ze hebben wat iemand anders heeft. Ze waarderen je talent en hebben niet genoeg vertrouwen dat je iets nieuws & unieks voor hen kunt creëren.

Reden #6: ALLES MOET GISTEREN AF

Klanten die willen dat alles de volgende dag klaar is, begrijpen niet goed hoeveel werk jij steekt in hun website. Als ze echt haast hebben en bereid zijn daarvoor extra te betalen, prima. Maar je wilt je niet gehaast voelen en constant de druk voelen dat het allemaal snel-snel-snel moet. Je hebt tenslotte niet voor niks een tijdslijn & planning.

Waren dit handige tips? Bewaar deze post dan om later nog eens door te lezen!

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

3 zakelijke lessen die ik wel eerder had willen leren

Als ik in een tijdsmachine kon springen en mezelf wat zakelijk advies zou kunnen geven, dan zou ik met deze drie dingen beginnen. Ken je waarde en vraag een prijs die daarbij past: Net als iedere beginnende designer heb ik lange tijd mijn skills ondergewaardeerd....

5 dingen die altijd op m’n bureau liggen

Welkom in mijn gezellige en kleurrijke kantoortje 🌈. Dit zijn 5 dingen die je altijd op mijn bureau ziet staan ⚡ Grote theepot + mok: Thee is mijn benzine en het eerste wat ik maak als ik op de studio aankom. En er gaat dan minstens 1 grote pot doorheen. En dan ben ik...

Gratisssshhh Goodie – Lead magnet Canva mockup

Heb jij een lead magnet (freebie) op je website die niet heel vaak gedownload wordt? Misschien komt dat wel doordat je niet aan je publiek hebt laten zien hoe waardevol het is wat je aanbiedt! Het is reuze belangrijk om - naast een goeie freebie - ook een kick-ass...