Ik weet het: je denkt nu: oh maar dat doe ik helemaal niet want ik spreek altijd een projectprijs af.
Maar hoe bereken je die projectprijs eigenlijk?
Juist: op basis van de tijd die het je kost.
En als je ervoor blijft kiezen om je prijzen alleen te bepalen op basis van tijd, dan beperk je je eigen groei.
Wat ik daarmee bedoel?
Nou, als je je diensten prijst op basis van de tijd die je nodig hebt om een klus te klaren, laat je onbedoeld een hele hoop geld liggen.
In Web Club, het mentorship voor webdesigners, besteden we hier ook niet voor niks heel veel aandacht aan. Want het gaat om het berekenen van je prijzen op basis van het resultaat wat je werk oplevert, en niet zozeer de tijd die het kost.
Belangrijk is het dus om vooraf over soortgelijke vragen na te denken:
Wat gaat het je klant opleveren als alle afspraken voortaan gemaakt (en verzet!) kunnen worden via hun website?
Wat gaat het die aannemer opleveren als hij voortaan in 1x keer alle informatie binnen krijgt om een offerte maken, in plaats van dat daar 3 mails en 2 belletjes overheen gaan?
Dat zijn de zaken die je je vooraf moet afvragen en op basis waarvan je je prijzen moet bepalen. En vooruit, ook een beetje de tijd die het kost.
Laten we met z’n allen als webdesigners stoppen onszelf tekort te doen.
Laten we onze prijzen berekenen op basis van de impact die ons werk heeft en niet op hoeveel tijd je eraan kwijt bent. Einde rant.
Meer weten over HOE dat dan in de praktijk werkt? Dan is Web Club iets voor jou!