Ook als je al even bezig bent als webdesigner weet je dat er van die projecten tussen zitten waar maar geen einde aan lijkt te komen.
Waardoor je eigenlijk veel minder projecten per kwartaal kan doen dan je eigenlijk zou willen. Dus hoe zorg je er nu voor dat je dit proces kan versnellen?
🎨 Zorg ervoor dat je niet begint met zoeken naar inspiratie als je een nieuw project gaat starten.
Creëer in plaats daarvan je eigen Pinterest board waar je altijd dingen kunt opslaan die je tegenkomt. Je eigen inspiratie vijver waar je in kunt vissen op het moment dat je een nieuw project gaat starten. Want iedereen designer weet – je hebt nu eenmaal niet altijd inspiratie op afroep. Dus hoe lekker om dat (privé!) Pinterest board achter de hand te hebben?
☸️ Je hoeft niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden.
Jij bent de designer. Jij weet wat werkt en wat niet. Er is namelijk een reden voor dat je veel vergelijkbare navigatie menu’s of layouts ziet op verschillende websites. Dat werkt gewoon. En hou die basis vast. Want met die basis kan jij elke keer voor jouw klanten aanpassen aan hun sfeer, styling en uitstraling.
📚 Blijf bijleren.
Doe een cursus waarbij je nog meer leert over CSS. Investeer in het leren van WordPress en Divi (by far mijn lievelings thema) zodat je echt alle hoeken en gaten hiervan kent. Zorg dat je bijleert over het runnen van een web design business, over manieren waarop je je financiën kan beoordelen of je instagram statistieken kan gebruiken om betere content voor je fans te maken.
⏱️ Creëer duidelijke momenten waarop je feedback van je klant kan bespreken.
Hiermee vermijd je tientallen mailtjes met “nog een dingetje dat ik zag…” en geef je aan dat er bepaalde momenten zijn waarop jullie kunnen bespreken welke aanpassingen er nog gedaan moeten worden aan het design en op welke manier.
En ja, het is eng om een beetje streng te zijn voor je klanten. En heel verleidelijk om het “toch even snel aan te passen” in plaats van je klant erop te wijzen alles op te sparen voor tijdens de feedbacksessies.
Maar neem het maar van mij aan: duidelijkheid is voor je klant ook heel erg fijn. Het draagt bij aan je professionaliteit en laat je klanten zien dat je hun (en je eigen!) tijd serieus neemt. En ik weet het: deze is niet makkelijk en heeft doorzettingsvermogen nodig. Maar het is het dubbel en dwars waard!