Tja. Eigen schuld, dikke bult.
Klinkt misschien hard maar is wel waar. Want jij bent de webdesigner. Jij bent de professional. Dus waarom zou je klant je niet vertrouwen? Het antwoord is simpel: je hebt ze niet goed genoeg overgebracht hoe goed je bent in je vak.Ā
Als ik met nieuwe klanten ga werken, dan besteed ik heel veel tijd aan het managen van verwachtingen.
Feedbackrondes, tijdslijnen, manier van communiceren, deadlines. Alles komt aan bod. Zowel de momenten waarop ik moet leveren als designer, als de momenten waarop ik iets van mijn klant verwacht. Zodat we zo goed en soepel mogelijk kunnen samenwerken.Ā
En op dit moment kan je dus ook goed aangeven dat het niet zinvol is om aan partners of vrienden feedback te gaan vragen. Want als het over hun website gaat, hebben je klanten helemaal niks aan hun mening.Ā
Zij zijn immers niet hun doelgroep of hun ideale klant en dus is hun mening gewoon niet belangrijk. Wil je het extra goed aanpakken? Schrijf dan een blogpost of social media post waarin je uitlegt waarom feedback van je lief niet belangrijk is als je een nieuwe website gaat lanceren. Kan je die link meesturen in je onboarding proces š¤.
En nog even over die start van je webdesign proces: zorg dat je alle afspraken helder hebt in een document of licentieovereenkomst. Laat je klant dit ondertekenen voor je start. Zorg dat je die aanbetaling binnen hebt voor je start. Klinkt simpel maar ik zie zo vaak dat het niet gebeurd. Gewoon omdat je het vergeet of niet āte moeilijkā wilt doen.Ā
Maar ja ik zeg dan: je wil ook niet eerst keihard op je bek gaan voordat je het wel goed gaat regelen toch?Ā
Eerst al die saaie en licht irritante dingen uit de weg helpen- zodat je daarna aan de slag kan met je talent.