Meer klanten via je website? 5 tips!

1️⃣ Spreek je bezoeker persoonlijk aan

Vaak vinden we het veel makkelijker om in een face-to-face (of zoom-to-zoom) gesprek een grapje te maken of je mening te verkondigen. Waarom is het dan zo dat als we gaan schrijven voor op onze website dat we dan veel voorzichtiger zijn? Je denkt snel dat omdat je dan de context mist van een live gesprekspartner dat je voorzichtiger moet doen, maar niks is minder waar. Juist die grapjes en (afwijkende) meningen maken jij wie je bent. Gewoon ook op je website doen dus.


2️⃣ Irriteer je bezoeker niet

Nu denk je natuurlijk… DUH. En dat snap ik. Maar dit is toch net even anders dan je denkt. Er zijn namelijk flink wat features die je op je website kunt hebben die de ervaring voor je bezoekers een stuk minder prettig maken. Een van de grootste irritatiebronnen? Sliders. Niemand heeft zin om op die volgende slide te wachten…
Of wat dacht je van een heel onduidelijk navigatiemenu? Waarin je diensten ver weggestopt zitten?
Of een heel klein lettertype dat onleesbaar is op mobiel?

En met stip bovenaan: pop-ups die je niet weg kan klikken (overkomt zelfs de experts wel eens 🙋‍♀️)

3️⃣ Wees je eigen grootste fan

Trouwe volgers weten dat ik altijd waar ik kan de analogie van een goudvis rondstrooi 🐟🐠. En mocht je het nog niet weten: een goudvis heeft een langere concentratieboog dan de gemiddelde internetbezoeker. Daarmee wil ik maar zeggen dat je maar heel weinig tijd hebt om je publiek aan te spreken. Het moet dus meteen duidelijk zijn wie jij bent en wat je te bieden hebt. Zorg dus dat je zelf MEGA enthousiast bent over je eigen website. Zorg dat het een duidelijke afspiegeling is van wie je bent en waar je voor staat. Klinkt als een inkopper, maar ik zie maar al te vaak dat mensen dingen maken die “iedereen” mooi vindt. En met een eenheidsworst vind jij je eigen klant niet. Dus dat.

4️⃣ Geef, geef, geef!

Hoe meer waarde je geeft, hoe blijer je je (potentiele) klant maakt. Want alle kennis die jij in huis hebt kan je doelgroep gebruiken. Etaleer dat dus ook op je website. Geef gratis tips weg en beantwoord de meest gestelde vragen die je krijgt in je blogs of op je socials. Leuke bijkomstigheid: als jij de antwoorden op de vragen en zoektermen van je doelgroep op je website hebt staan, rankt google jou weer hoger in de zoekresultaten!

5️⃣ Easy Peesy

Maak het je bezoeker gemakkelijk. Hoe dan? Overal contactgegevens (nee, op iedere pagina een contactformulier is niet teveel!). Duidelijke knoppen waarmee mensen contact met je op kunnen nemen of je product of dienst kunnen aanschaffen. En maak dit concreet. Dus niet: [Heb je intersse? neem dan contact met mij op!] maar bijvoorbeeld [ Ben jij klaar met je schamen voor je website? Plan dan een gratis adviesgesprek in! ]. En maak het ook praktisch makkelijker? Niet betalen via overschrijving of op factuur, maar gewoon via iDeal of Bankcontact.

Het doel is altijd om de ervaring zo naadloos mogelijk te laten zijn. Hoe makkelijker, sneller en duidelijker, hoe beter. Altijd.

Dingen die je op je website wilt, maar (nog) niet nodig hebt

Het is heel makkelijk om je te laten meeslepen als je een nieuwe website aan het maken bent.

Want vaak is de drang om allerlei features toe te voegen heel sterk. Omdat je ze ergens gezien hebt, voor de zekerheid en soms ook omdat je ze nodig hebt. Maar hoe maak je nou het onderscheid hiertussen?

Hoe schrijf je een goede call to action?

Wist je ook dat jij kan kiezen hoe mensen je website beleven? Dat wanneer jij goed nadenkt over de manier waarop je bezoekers je website gebruiken, ze je dan gewoon volgen? Ook richting je CTA.

Wat lettertypes & sneakers met elkaar te maken hebben

Niet echt veel natuurlijk, behalve dat ik veel meer lettertypes 🔡 dan sneakers 👟 bezit. En ik heb behoorlijk wat sneakers 😜.

Het doet dan ook altijd een beetje pijn als ik zie dat mensen teveel lettertypes of verschillende stylen gebruiken op hun website. Enne…. nee, je bent echt niet de enige. Iedereen doet dat.

En das jammer, want er zijn een paar simpele trucs om ervoor te zorgen dat je niet dezelfde font-fouten maakt als de rest.