Al dat designerjargon kan soms ingewikkeld worden, nietwaar? Zo kreeg ik afgelopen week de vraag van een klant wat nu precies het verschil is tussen een logomerk & een woordmerk.
Een logomerk, ook wel symbool of icoon genoemd, is een grafische weergave van een merk en gaat vaak gepaard met een woordmerk.
Een woordmerk, ook wel woordbeeld of logotype genoemd, is de naam van een merk afgebeeld in een bepaald lettertype en op een bepaalde manier.
Dus bijvoorbeeld: het logo van Nike is de “swoosh” en het woordmerk is het woord “Nike” geschreven in een specifiek lettertype.
Beide elementen kunnen tegelijkertijd of afzonderlijk worden gebruikt, vaak afhankelijk van de context en het doel van het ontwerp.
Het logomerk is wat bruikbaarder – kan bijvoorbeeld ook op kleine schaal worden gebruikt – terwijl het woordmerk geschikter is waar meer ruimte is.
Beetje helder? Bekijk hieronder enkele voorbeelden die je ook zou kunnen gebruiken om het verschil uit te leggen aan je klanten ⬆️
Logo mark
Een logo mark kan een simpele vorm zijn – zoals een cirkel of een vierkant – maar ook een meer complexe illustratie. Het wordt vaak gebrukt om een visuele associate met een merk te maken en is vaak eenvoudig om te herkennen en onthouden.
Bijvoorbeeld: OIympic Games, Apple Logo, Playboy Bunny
Word mark
Een word mark is de naam van een merk geschreven in een specifiek font en een specifieke stijl. het wordt vaak gebruikt als aanvulling op het logo mark en is gemakkelijk te lezen en herkennen.
Bijvoorbeeld: Ebay, L’Oreal, Coca Cola