Want soms begint datgene wat je altijd deed en waar je zo blij van werd, gewoon een beetje als een moetje te voelen. Hebben we allemaal wel eens. Dat je ineens moet struggelen om iets moois te creëren.
En dan krijg je het gevoel dat alles wat je ontwerpt er ook hetzelfde uit gaat zien. Ik moet dan ook altijd denken aan dit GENIALE filmpje.
Ben je eigenlijk nog wel onderscheidend genoeg als webdesigner? Kan je nog wel net zulke mooie creatieve en technisch goed in elkaar zittende designs maken als die collega die je volgt op insta?
Klinkt dat herkenbaar?
Gebruik dan deze tips om wat hernieuwde inspiratie te vinden. Maar dan niet op de gebruikelijke plekken (👋websites van andere ontwerpers).
1️⃣Ga Winkelen
Yes, geen grap. Maar ga wel winkelen alsof het je huiswerk is. Niet met het doel om iets te gaan kopen, maar met als doel om goed je heen te kijken en je onder te dompelen in de wereld van je ideale klant.
Dus, bezoek de winkels waarvan je weet dat je ideale klanten er dol op zijn. En als ze een beetje op jezelf lijken weet je dus precies waar je moet zijn!
Mocht dat nou niet zo zijn, probeer je dan eens te verplaatsen in hen en bedenk je dan naar welke winkels ze toe zouden gaan.
Zou hij/zij eindeloos rondlopen in de Sissy Boy of toch liever de modeafdeling Bijenkorf? Of misschien de Flying Tiger? Het kan ook zijn dat je juist in een chique bakkerij moet gaan zitten, een gelikte nieuwe beautysalon of een trendy coffeeshop moet opzoeken om je laptop even open te klappen. En te doen alsof je werkt. Want je bent daar vooral om rond te kijken en te observeren.
Je bent op zoek naar aanwijzingen die je kunnen helpen in je designs. Want het is niet voor niks dat mensen favoriete winkels hebben. Overal is over nagedacht. Het zal je nog verbazen tot in welke details.
En wat is er nou leuker dan onderzoeken waarom je klant nou juist op deze plek zou willen zijn? Welke kleuren, vormen, symbolen en patronen zie je om je heen? Sommige zelfs wel op meerdere plekken. Kijk naar het soort materialen dat gebruikt word voor gordijnen of paskamers. Zie je redenen waarom een klant zich zo thuis voelt in deze winkel?
Schrijf alles wat je ziet op. Let op de details waar je normaal niet naar zou kijken als je zelf aan het shoppen bent. En vertaal dit naar je eigen webdesigns.
En stel dat je nou helemaal geen fysieke winkels kan bezoeken, schrijf je dan in voor nieuwsbrieven. En pas al het bovenstaande toe op de websites van die winkels & merken.
Want de pro designers die dat ontworpen hebben, hadden allemaal die ideale klant in gedachten die jij ook moet bedienen. Dus een extra blik op de layout, stijlelementen en kleuren kan je alleen maar vooruit helpen!
2️⃣Open Spotify
En niet om te luisteren naar je favoriete muziek – hoewel; dat ook zeker een bron van inspiratie kan zijn – maar dit keer gaan we naar Spotify om album cover art te bekijken.
Zoek de favoriete artiesten van de doelgroep van je klant op en ga eens kijken hoe hun albums eruit zien. En ik snap ook wel dat je niet precies weet welke muziek de doelgroep van je klant beluistert, maar ik weet zeker dat je wel kan bedenken of het eerder Frans Bauer of Dua Lipa is 😜.
Dus, zoek die covers op. Welke kleuren, fonts en stijlelementen zie je daar? En welke kan jij misschien ook gebruiken?
Klinkt misschien gek om op Spotify te kijken in plaats van luisteren, maar zelfs zonder te kijken kan je je ook voorstellen dat een album cover van de Red Hot Chilli Peppers er anders uitziet dan die van Adele 🎶.
3️⃣Kijk eens naar het design van verpakkingen
Joepie, nog een excuus om achter je computer vandaan te komen. Maar dit kan natuurlijk ook online. Kijk bijvoorbeeld eens echt goed naar de verpakkingen van je favoriete producten. Zie je overeenkomsten? Zelfde kleuren, fonts of vormen?
Beter is het natuurlijk om te kijken naar de favo producten van de doelgroep voor wie je de website maakt, maar vaak is deze opdracht makkelijker om onder de knie te krijgen als je begint met je eigen favo’s.
Want ook hier geldt dat een hoop knappe branding & design mensen zich erover gebogen hebben.
Over ALLES wat met die verpakking te maken heeft. Over waarom het rond en niet vierkant is. En tuurlijk, ook prijzen, functionaliteiten en bijvoorbeeld ingrediënten hebben invloed op waarom iemand iets koopt, maar onderschat het aandeel van de verpakking niet. Want als een klant staat te staren naar 30 verschillende lippenstiften, is het toch vaak de verpakking die de doorslag biedt.
Zo heb ik zelf veel te veel (te dure) haar spulletjes en crèmepjes in de badkamer staan van Kevin Murphy omdat ik vooral de verpakkingen en de kleuren zo mooi vindt.
En daarnaast is het ook gewoon leuk om eens op die manier naar alles in je huis te kijken. Wat valt je op aan de cornflakes of yoghurt die je koopt (mijn favo kwark zit in een handig tonnetje), maar ook de krant die je leest of welke kleur krapklatje je bij de HEMA meeneemt.
En als je dat onder de knie hebt, ga dan eens kijken vanuit de doelgroep voor wie je de website maakt. Welke producten kiezen zij? Welke overeenkomsten zie je hier? Wat mist er? En waarom zou dat zijn?