First things first: wat is white labelling eigenlijk?
White labelling wordt vaak verward met freelancen. Het verschil zit ‘m in het volgende: als freelancer presenteer je jezelf en je diensten aan een klant en werk je ook zelf aan de website. White labelling is eigenlijk een vorm van freelancen waarbij je voor een ander bedrijf werkt en vanuit hun naam voor een van hun klanten werkt.
Het hangt er dus vooral vanaf hoe leuk jij het direct contact met de klanten vindt. Misschien ben je wel veel liever aan het ontwerpen en lekker bezig met de website, en heb je helemaal geen zin om je bezig te houden met admin en klantcontact. Dan is white labelling perfect voor je.
Ander voordeel is dat jij gewoon lekker aan de slag kan en geen klanten hoeft te chasen voor feedback, content of het betalen van een factuur. Die stuur jij immers direct aan het bedrijf waar je voor werkt. Geen zorgen dus of de klant wel betaald, want eigenlijk is het bedrijf waar jij voor werkt je klant.
White labelling kan je helpen je vertrouwen als webdesigner op te bouwen en is het de manier om een kijkje te nemen in de webdesign business van een (vaak meer ervaren) designer.
Je hebt geen druk om de sales calls goed te doen en mist de stress die soms bij administratie komt kijken. En als je voor wat grotere merken kan werken is het ook een goede leerschool om te kijken hoe ze zich presenteren naar klanten (vraag gewoon eens of je bij een sales call kan aanschuiven als vlieg op de muur), maar ook van de manier waarop ze hun files organiseren kan je al heel veel leren. En vervolgens kan je precies toepassen wat je daar zelf van wilt gebruiken. Eigenlijk wordt je dus gewoon betaald om te leren!
Hoe bepaal je je white-label prijzen?
Het kan wel een uitdaging zijn om de juiste prijzen te vinden voor white label werk. Je hoeft dan misschien geen sales calls te doen, geen klanten achter de broek aan zitten of admin bij te houden, maar natuurlijk nog wel het ontwerpen.
Vaak reken je dus voor een white label project wat minder dan wanneer je zelf direct voor een klant werkt. Ik zou je wel altijd aanraden om met een projectprijs te werken, dan weet iedereen waar ze aan toe zijn en krijg je nooit gedoe over extra uren.
Bang dat je jezelf tekort doet? Bedenk je prijs en gooi er 20% bovenop – dan heb je ook nog wat onderhandelingsruimte mocht dat nodig zijn of kan je wat extra’s leveren voor je klant als je niet hoeft te onderhandelen – en dat valt altijd in goede aarde.
White labelling hoeft echt niet ten koste te gaan van je portfolio
Een van de meest gehoorde bezwaren is dat white label werk niet goed is voor je portfolio. Want tja, je werkt immers voor een ander bedrijf die het project in hun portfolio opnemen. Maar er zijn wel een paar manieren waarop je hieromheen kan werken.
Allereerst zou ik beginnen met het te bespreken met je werkgever. Vaak is er wel een mogelijkheid om je werk toe te voegen aan je eigen portfolio – wellicht het zonder de merknamen, met ander beeld of dummy tekst. Maar vaak genoeg kan je het ook 1 op 1 overnemen met een vermelding erbij dat je dit namens X hebt gemaakt.
Of je kan ook voorstellen om al je white label werk op een password-protected page te vermelden. Op die manier kan je het wel laten zien aan potentiële klanten, maar is het niet voor jan en alleman zichtbaar op je website.
En? Hoe vind je het klinken? Zou het iets voor jou zijn om af en toe een white label project te doen? Zo ja: begin nu! Dat kan zo simpel zijn als een paar gevestigde webdesigners benaderen via DM en vragen of ze wel eens een white label project hebben. En ja: je mag mij ook een DM sturen hoor, leuk zelfs!