Ik zag laatst een post van @makethelogobigger.psd deze waar deze tekst in stond. Er werd soort kip/ei verhaal aangestipt.
Wat komt er eerst: design of copy?
Voor mij is het antwoord op deze vraag zo klaar als een klontje.
SOWIESO eerst de copy. En het beeld natuurlijk. En als je samenwerkt met een copywriter die iets anders beweert zou ik bijna denken: je hebt een nieuwe nodig 😀.
Want de copy bepaald (o.a.) de visuele hierarchie van de website. Bepaald waar wat aan bod komt. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat er een scenario is waarin een copywriter eerst en design nodig heeft om de tekst te schrijven. Jij wel?
Dat gezegd hebbende; het kan wel slim zijn om bij grotere projecten de copywriter vast te betrekken in de gesprekken over de structuur van de website – zodat zij ook weten waar ze rekening mee moeten houden.
Maar pas op dat je niet aan het designen slaat met lorum ipsum tekst, want dat kost je uiteindelijk altijd (YUP ECHT ALTIJD 🤓) meer tijd en toch weer design aanpassingen zodra de definitieve tekst beschikbaar is.
Wat is jou ervaring bij het werken met een copywriter?
Vraag jij – net als ik – altijd de tekst vooraf? Of ben je soms toch maar – ook net als ik 🥸 – met het ontwerp begonnen zodat het project vast gaat lopen?