Als zeflbenoemde website nurd 🤓 ben ik altijd op zoek om mensen te helpen met hun struggles rondom websites bouwen en lanceren. Afgelopen week merkte ik dat veel mensen worstelen met de stappen die ze moeten nemen om hun nieuwe website te lanceren. Ze waren bang om het fout te doen, of in de verkeerde volgorde.
Nou zal ik niet snel zeggen dat iets goed of fout is, maar bij het bouwen van je eigen website zijn er zeker verkeerde stappen die je kan nemen.
En dus heb ik een overzichtje voor je gemaakt van de juiste stappen om te doorlopen.
Wat je zeker op je (nieuwe) website wilt laten staan
De meeste klanten die bij mij komen voor een nieuwe website zijn klaar om de oude weg te flikkeren. Hoppa de prullenbak in, niet meer naar omkijken.
En ik snap maar al te goed dat je op een gegeven moment toe bent aan een nieuwe website, maar alles in een keer weggooien is wat mij betreft te rigoreus.
Ik zorg er altijd voor dat we de oude website helemaal doorlopen en bekijken wat er weg kan, wat er misschien mag blijven en wat we sowieso gaan houden.
Dit is het lijstje dat ik sowieso altijd even langsloop voordat we aan de (nieuwe) website beginnen:
- Google Analytics goed nalopen om te zien welke pagina’s, blogpost en afbeeldingen voor veel verkeer zorgen. Die moeten sowieso blijven.
- Met een incognito browser bekijken hoe de website presteert in Google als we zoeken met de gewenste zoekwoorden.
- Op de pagina’s die goed werken en voor veel verkeer zorgen ga ik dieper in op de structuur. Hoe is de pagina opgebouwd qua verhouding kopteksten/bodytekst? Hoeveel woorden en afbeeldingen staan er op de pagina?
- Een export maken van alle URL’s die bewaard moeten blijven of op de nieuwe website van een redirect moeten worden voorzien
- Opschrijven wat de permalink structuur van de blogs is zodat deze hetzelfde blijft op de nieuwe website
Van start met je (re)design
Ok nu ben je klaar om met je redesign te starten en weet je zeker dat je zo min mogelijk gedoe en downtime hebt. Een redesign is iets wat je gemakkelijk kunt onderschatten (‘Oh dat doe ik vanmiddag wel even’) maar let op dat je jezelf niet teveel onder druk zet zodat je fouten gaat maken. Er zij n verschillende manieren op te starten.
Redesign op je bestaande website
Op je bestaande website maak je de nieuwe pagina’s en zodra je tevreden bent kan je ze publiceren, toevoegen aan je navigatiemenu en je nieuwe homepage instellen. Dit is perfect als je wat kleine aanpassingen wilt doen.
Redesign met een test-drive plugin
Je kan ook gebruik maken van een test-drive plugin op je website. Op die manier kan je aan de slag met je website (bijvoorbeeld als je een andere theme of template wilt gaan gebruiken) en kan jij de aanpassingen zien, maar je bezoekers nog niet. Dit werkt goed als je kleine aanpassingen wil doen, maar let wel op dat alles wat je in de tekst veranderd wel direct zichtbaar is voor je bezoekers. Soms kan dit er vreemd uitzien als je bijvoorbeeld tekst op een andere plak wilt plaatsen.
Werken met een development website
Deze optie heeft mijn voorkeur. Op je huidige website maak je dan een subdomein aan; bijvoorbeeld dev.jedomeinnaam.nl waar je een legen WordPress versie op zet en ook het theme of template dat je wilt gebruiken kan installeren. Let wel op dat je hiervoor dan genoeg ruimte hebt in je hosting pakket.
Gebruik maken van een staging site via je hosting
Een andere mogelijkheid is om bij je hosting gebrik te maken van een staging website. Dat houdt in dat je bij je hostign een kopie van je oude website maakt war je aan de slag gaat met je redesign. Zodra je zover bent kan je dan je staging site live zetten. Op die manier hou je dus je originele content.
Zorg voor een back-up, op de goede manier!
Als je me al langer volgt weet je dat ik al veel vaker het belang van een goede back-up heb benoemd. En als je mijn cursus hebt gedaan dan weet je ook precies hoe je dat moet doen. Maar als je met een redesign aan de slag bent geweest, zijn er een aantal dingen waar je extra op moet letten.
- Maak een backup avn je website en (essentieel) download deze ook. Niet gewoon laten staan. Als je je back-up gedownload hebt, check dan even of je goed bij je media bieb en alle afbeeldingen kunt.
- Maak een export van je SEO settings. Zeker als je de structuur van je website flink gaat veranderen moet je straks wat copy-past gaan doen met deze instellingen. Je kunt dit ook met een plguin doen die een gedetaillerd rapport voor je maakt. Zorg ervoor dat je ook altijd je blogpost meta informatie meeneemt.
- Maak een export van de settings van bepaalde plugins die je wilt blijve gebruiken zodat je ze stras niet nogmaals hoeft te bouwen. Dit geld bijvoorbeeld voor formulieren die je wilt hergebruiken en kan je veel tijd schelen.
- Let op dat je alle ‘verstopte coderingen’ ook overneemt en bewaard. Ooit een snippet toegevoegd aan je functions.php? Of een developer die dat voor je heeft gedaan? Maak een kopie zodat je dit straks makkelrijk kunt terugzetten.
- Kopier je Google Analytics tracking code zodat je die straks weer kunt toevoegen aan je website.
Je nieuwe website live zetten is eng!
Na jarenlang website (re)designen vind ik het nog altijd spannend om op de “live” knop te drukken. Iedereen vergeet tenslotte wel eens wat en een foutje is zo gemaakt. Dus let nog even op de dingen hieronder zodat je iets minder bang hoeft te zijn!
- Maak een back-up van je website! Geen idee hoe je dat doet? Check dan even deze video. Dan zie je meteen hoe je ook de back-up terugzet als dat nodig mocht zijn.
- Zorg ervoor dat je toegang hebt tot de FTP gegevens van je hosting. Ofwel direct via het control panel van je hosting, of via een app als Filezilla. Dit kan heel handig zijn als je de core WordPress files nodig hebt. je kan met deze gegevens als het ware aan de achterkant van de achterkant (je WordPress dashboard) van je website komen.
- Gebruik een migratieplugin om het zware werk voor je te doen. Ik doe alles met All in One Migration, maar er zijn een heleboel goede migratieplugins (BlogVault, Migrate Guru). Je hebt hier ook je FTP gegevens voor nodig.
- Pro tip: zorg ervoor dat je je SSL certificaat (wat je zo’n mooi 🔒tje geeft voor je URL) hebt geregeld voor de migratie. Dat gaat je een hoop updates en redirects schelen.
- Check Check, dubbelcheck; zeker voor de bestanden in je mediabibliotheek. Check bij je oudste blogs of de filepaths (de url’s naar je afbeelding) ook goed ge-update zijn zodat de beelden nog overal zcihtbaar zijn en blijven. Als dat niet zo is kan je met een plugin dit weer rechttrekken.
Je bent live. Klaar voor de 🍾 toch?
Zeker. Maar let nog even op de paar kleine onderstaande dingen zodat je website lekker soepel blijft draaien.
- Google is gek op continuiteit, dus zorg ervoor dat je je SEO settings en meta data weer upload (of copy-paste) voor elke pagina
- heb je pagina’s verwijderd? Stel dan een 301 redirect n zodat je daar geen verkeer kwijtraakt
- Stel je Google Analytics code weer in zodat je goed kan blijven bijhouden hoe je website het doet en waar je bezoekrs vandaan komen.
- Upload je nieuwe sitemap in Google Search Consoleen hou het een tijdje in de gaten. Vooral de 404 meldingen wil je goed afhnadelen zodat Google weet dat er echt een mens achter je website zit.
- Test je contactformulieren (minstens twee keer!) en ook de aanmeldingen voor je nieuwsbrief op je hele website.
Heel veel succes en wees gerust: als je een gode back-up hebt en je weet hoe je die terug kunt plaatsen, dan kan er niet heel veel mis gaan!