De oplossing zit ām in het uitleggen van de waarde van je werk. En dat kan alleen jij doen. Want je klant gaat niet ineens begrijpen wat de meerwaarde van een professionele website is. Dat moet jij echt uitleggen en toelichten. In Jip en Janneke taal.
Maar dan is de grote vraag natuurlijk: hoe doe je dat dan?
Ik denk dat een goede eerste stap is dat je goed toelicht wat je proces is.Ā
En dan bedoel ik niet alleen het resultaat (bijvoorbeeld de homepage) maar ook hoe je tot dit resultaat komt. Welk research je vooraf doet. Hoeveel versies je van die homepage maakt. Waarom je sommige keuzes maakt. Toelichten dat jij eigenlijk helemaal niet ontwerpt voor de desktop waarop je klant naar de pagina kijkt maar bezig bent met een mobile-first website. En waarom dat veel belangrijker is.Ā
Als tweede zou ik je aanraden om altijd bezig te zijn om aan je (potentiĆ«le) klanten te laten zien dat je echt kennis van zaken hebt.Ā
Door bijvoorbeeld een nieuwsbrief te sturen met tips voor hun website. Een insta live te doen waarin ze je alles mogen vragen. Door blogs te schrijven of een webinar te geven waarin je laat zien welke kennis je in huis hebt. (pro tip: laat de mensen zien wat belangrijk is voor een goede website, maar niet hoe je dat doet – daar hebben ze dan jou weer voor nodig snap je š)
Mijn laatste tip voor dit probleem zou zijn: zorg dat je eigen website er piekfijn uitziet. Dat hij snel laadt. Dat alles naar behoren werkt ( hallo contactform š).
Ik weet dat we als webdesigners vaak als laatste gaan klussen aan onze eigen website, maar als je jezelf wilt neerzetten als professionele webdesigner, dan kun je zelf niet zonder professionele website natuurlijk.
En heb je dit nou allemaal gedaan en vindt je klant je nog steeds te duur? Dan zijn ze niet de moeite waard om je best voor te doen en gewoon geen goede match.Ā