Het is letterlijk vaak bedoeld om je kennis weg te geven en om aan je klanten te laten zien dat jij expert bent op je vakgebied. Dat jij hen verder kan helpen met waar zij tegenaan lopen.
Een weggever maken is altijd een goed idee, maar er is ook een andere kant van de medaille. Eigenlijk zijn er twee makkelijk gemaakte fouten waar je heel goed op moet letten als je een weggever maakt.
Teveel informatie weggeven
Je begint zo enthousiast aan het maken van je weggever dat je uiteindelijk teveel weggeeft dat je klant dit eerst zelf gaat verwerken. En even goudeerlijk: ik heb deze fout vroeger zelf ook vaak gemaakt. Een van de gouden tips die ik hierover heb gekregen is dat je in je weggever uitgebreid vertelt over het “wat” en “waarom” maar dat je het “hoe” niet vermeld. Want daar hebben ze jou dan weer voor nodig, snap je?
Ik heb bijvoorbeeld ooit een gratis driedaagse challenge gemaakt waarin ik (onder andere) uitgebreid vertelde over hoe je ervoor kan zorgen dat je navigatiemenu beter z’n werk doet op je website. Ik ging direct laten zien hoe je dat kon doen, welke acties je moest ondernemen en hoe je dat moest veranderen. Met een voorbeeld en alles! Ik sloeg het “waarom” eigenlijk een beetje over en ging meteen over tot actie. Om mijn ideale klanten te helpen. En ik hielp ze inderdaad ook, maar wel om het zelf te doen in plaats van mijn hulp erbij in te schakelen. Het resultaat was dan ook dat mensen dat allemaal zelf gingen doen en mij niet meer nodig hadden π. En dat is natuurlijk niet het doel van je weggever….
Te uitgebreide informatie weggeven
Als jij een prachtige tutorial opneemt die na afloop 1,5 uur blijkt te duren, of een e-book van 50 pagina’s maakt, dan gaat niemand daarnaar kijken. Sowieso is dit iets waar je echt rekening mee moet houden. Van de mensen die je weggever aanvraagt gaan er misschien 50% ook echt mee aan de slag. Dus als veel mensen je weggever bekijken of downloaden, wil dat nog niet zeggen dat ze er ook allemaal iets mee gaan doen. Want even eerlijk: hoeveel van de e-books die jij hebt aangevraagd heb je zelf helemaal doorgespit π€?
Hoe zorg je er nou voor dat mensen door je weggever ook je klant willen worden?
Ik stipte het hierboven al eventjes aan. Je weggever moet heel duidelijk ingaan op een probleem dat je klant heeft. Laat merken dat je begrijpt waar ze mee zitten en dat jij een expert bent op dat gebied. Begin ook met het omschrijven van dit probleem. En dit is echt simpeler dan het lijkt.
Stel je verkoopt een speciaal hoofdkussen voor mensen met nekklachten.
In je verkooptekst heb je het dan over
β
van welke stof het hoofdkussen is gemaakt
β
dat de inhoud van het kussen van biologisch katoen is
β
wat de afmetingen van het kussen zijn
Maar dit boeit je klant helemaal niet.
Die wil ‘s morgens uitgerust wakker worden zonder nekpijn. Die wil de hele dag lekker kunnen werken zonder om de paar uur een paracetamol tegen de pijn te hoeven nemen. Die wil weer lekker kunnen sporten zonder dat zijn/haar nek dat belemmerd. Of gemakkelijk kunnen omkijken naar een knappe man of vrouw waar ze langsfietsen π. Geef in je weggever dus aan met welk resultaat ze weer op pad gaan als jij hen hebt geholpen.
Benoem dus de problemen die je klant heeft, wat hij/zij allemaal niet kan met die pijn in de nek. Dan biedt herkenning en geeft de klant vertrouwen dat jij ‘m goed begrijpt en kennis van zaken hebt.
Want als een dokter zegt dat je geopereerd moet worden om van je kniepijn af te komen twijfel je daar toch ook niet aan? Nou, dat geld in het klein ook voor jouw weggever.
Ga daarna in op wat de oplossing kan zijn voor jou klant, maar bewaar het “hoe” voor als ze echt klant bij je worden. Dat is het geheim van een goede weggever!