Hoe kan je eigenlijk het beste “Nee” zeggen tegen een project?
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vond (en vind!) dit een van de moeilijkste onderdelen van ons vak als webdesigner.
Want onze klanten verwachten veel van ons. En hoewel het leuk zou zijn om een expert in alles te zijn, denk ik dat we wel met zekerheid kunnen zeggen dat alles kunnen als creatieve ondernemer gewoon niet mogelijk is. Je kan niet én een goede designer zijn én een goeie strateeg én een uitstekende developer én killer teksten schrijven. Met andere woorden, je moet wat comfortabeler worden met zeggen dat sommige zaken “niet echt je ding” zijn. Nee zeggen dus.
Want het is prima om niet alles te kunnen.
Maar ja, we houden wel van een uitdaging en het proberen van nieuwe dingen. En dat maakt nee zeggen extra lastig. We hebben de neiging dat als we iets niet aanbieden dat onze klanten dan vertrekken naar iemand anders. Het is een raar soort verantwoordelijkheidsgevoel dat we alles moeten kunnen leveren wat onze klanten ons vragen. Zonder dat we onszelf afvragen of we dat wel willen en wel leuk vinden. Want tja – ze betalen ons toch?
Maar nee zeggen hoeft niet ongemakkelijk of negatief te voelen. Nu hoor ik je denken: HOE DAN? Maar weet je wat het is: professioneel nee leren zeggen is echt een vaardigheid die je enorm gaat helpen bij het groeien van je bedrijf.
Dus: hoe kan je beginnen met nee zeggen zonder je schuldig te voelen? Een korte cursus in professioneel nee zeggen.
Komt ‘ie: drie voorbeelden waarin jij als webdesigner en creatieve ondernemer nee zou moeten zeggen. Inclusief advies over hoe met deze situaties om te gaan.
1️⃣ Als je niet met iemand wil werken
We beginnen meteen met de moeilijkste. Want nieuwe klanten brengen geld binnen. Zorgen voor uitbreiding van je portfolio. En daar dan nee tegen zeggen….. das niet makkelijk.
Maar weet je wat echt waar is: je trekt hetzelfde soort mensen aan als waar je al eerder mee hebt gewerkt. Dus op een gegeven moment moet je wat kritischer worden en nee zeggen tegen sommige klanten van wie je eigenlijk al weet dat het niks gaat worden. Juist om ruimte te maken voor die mensen waar je wel mee wilt werken. En er daar weer meer van aan te trekken. Snappie?
Dus als een potentiële klant in een industrie werkt die je niet aanspreekt of die niet past bij je niche. Of als een klant een stijl heeft/zoekt die niet bij je past. Soms voel je gewoon al aan je water dat een samenwerking niet soepel gaat lopen. En dit zijn allemaal legitieme redenen om nee te zeggen tegen een project. Ook als dat eng voelt of als je twijfelt omdat je het geld nodig hebt. Want zou het niet voor de klant ook veel fijner/beter/prettiger zijn om te werken met iemand die daar helemaal voor gaat?
Dus. Het is niet onbeleefd. Eerder juist beter voor hen. En voor jou 😜!
En als je het makkelijker voor jezelf wilt maken om nee te zeggen, zorg er dan voor dat je een lijst met mogelijke andere webdesigners klaar hebt liggen om hen te geven. Zodat ze ook meteen verder kunnen.
2️⃣ Als je klant je vraagt iets te doen waar je het niet mee eens bent
Kijk in een perfecte wereld vinden je klanten alles leuk wat je voor hen ontwerpt. Nooit een snufje feedback. Maar ja zo werkt het natuurlijk niet.
Misschien heeft je klant wel een idee waarvan je denkt dat het echt geen goed plan is. Maar ze willen wel dat je het gaat doen. Misschien zie jij al hoe dit plannetje van je klant juist tegen hen gaat werken – je bent niet voor niks de expert – maar zelfs nadat je het op een logische en professionele manier probeert uit te leggen waarom je dit niet zou doen – blijft de klant bij zijn standpunt en willen ze het nog steeds perse.
Dan kan je twee dingen doen: of toch meegaan, het idee uitvoeren en de klant zelf laten ervaren dat het niet gaat werken. Maar als je jezelf wilt positioneren als expert, dan kan je hen beter even bellen en de volgende stappen doorlopen.
- Erken het idee van de klant en bedank hen voor hun input
- Vraag ze waarom ze dit willen implementeren (goed doorvragen naar het doel dat ze ermee hebben!)
- Erken nogmaals het idee en leg uit waarom jij denkt dat het niet gaat werken
- Stel eventueel een alternatief voor en vraag hierover de input van de klant
- Geef voorbeelden als je die hebt
En als de klant dan nog voet bij stuk houdt kan je in ieder geval trots zijn op dat jij tegengas hebt gegeven – omdat je hen het beste wilde helpen.
Extra tip is trouwens om hen na het gesprek nog even een mailtje te sturen met een samenvatting van het gesprek en de eventuele voorbeelden.
3️⃣ Als je klant vraagt om iets te doen wat buiten de omvang van het project valt.
Deze is voor iedereen wel bekend denk ik. Ook al werk je met een heel duidelijk voorstel en contract. Dan nog slipt er wel eens iets doorheen. De enige remedie hier is om meteen te melden dat dit niet binnen de grenzen van het project valt en dat je het daarom niet kan doen, of tegen een meerprijs. Noem die prijs ook meteen. En eindig met een open vraag of je dit voor hen kan doen/hen kan doorverwijzen.
En ja, comfortabel worden met nee zeggen heeft veel oefening nodig. Gewoon doen dus.
En als het echt eng is – oefenen met iemand. Doen we in Web Club ook en is ZO behulpzaam.
Want eerlijk is eerlijk, nee zeggen kan gewoon stressvol zijn. En hoe meer en beter je je voorbereid op dit soort situaties en hoe meer je oefent, hoe makkelijker het wordt om het vol vertrouwen te doen. Beloofd.