En nee, dit betekent niet meteen dat je mensen op de loonlijst moet hebben staan. Meestal niet trouwens.
Het eerste teamlid wat ik ooit ben gaan zoeken is een technische assistent. Iemand die helemaal blij wordt van het verhuizen van websites, aanmaken van mailboxen en werken met custom fields.
Inderdaad, allemaal dingen waar ik zelf echt geen enkel plezier aan beleef. Maar hoe pak je dat nou aan? Op welke manier zorg je ervoor dat je mensen vindt die bij jouw en je bedrijf passen en die op dezelfde manier voor hun klanten werken als jij?
Er zijn een paar dingen die je hierbij goed voor ogen moet houden:
1️⃣ Begin eerst met nadenken welke rol je in wilt vullen.
Zoek je – net als ik – iemand die je technisch kan ondersteunen? Of wil je een mede designer vinden die kan helpen bij het uitvoeren van je designs? Als je weet wie je nodig hebt, kan je op de juiste plekken gaan zoeken. Want een designer ga je niet vinden op een technisch forum zeg maar.
2️⃣ Bedenk van te voren een aantal vragen die je iedereen wil stellen.
Ikzelf ben bijvoorbeeld nogal van het principe underpromise, overdeliver en wil dus altijd graag weten of mijn teamleden ook zo werken voor hun klanten. Zorg ook dat je je grenzen goed aangeeft in een interview. Wil je bijvoorbeeld dat iemand elke dag beschikbaar is? Binnen een bepaalde tijd reageert? Zeg dat dan gewoon. Wees niet bang om een zeikerd te zijn, want gewoon maar 🤞🤞🤞 dat iemand dezelfde werkethiek heeft als jij is geen goede strategie…
3️⃣ En last but not least: Doe altijd een proefopdracht.
Ik herhaal: doe altijd een proefopdracht. Ook als iemand je aangeraden wordt door meerdere personen. Zelfs als het al helemaal “kat in ‘t bakkie” lijkt kan er als je start met werken toch nog een giga verschil zitten in hoe je de dingen aanpakt (been there, done that)