Drie webdesigners komen een bar binnen.
(En nee, dit is geen grap – of wel? Doorlezen en je komt erachterā¦)
Elk van hen heeft een zak over zān hoofd (je weet wel zoān papieren zak waar Amerikanen hun boodschappen in stoppen). Op elke zak staat met een zwarte marker een prijs geschreven.
Recht voor hun neus staat hun lievelings klant en die moet 1 webdesigner kiezen om mee verder te gaan.
Welke denk je dat āie kiest?
Uhmā¦ā¦ de goedkoopste natuurlijk. Duh.
Want ja, zonder verder ook maar een enkel verschil te kunnen zien behalve de prijs, dan is het nogal logisch om voor de goedkoopste optie te gaan.
Ze zouden nooit niet voor de goedkoopste kiezen. (jaja dubbele ontkenning, blijven opletten jongens!)
Maar waarom maakt dit eigenlijk uit?
Het is niet alsof wij webdesigners met zān allen met papieren zakken op ons hoofd rondlopen toch? We zijn zichtbaar op social media, delen visitekaartjes uit en sturen mensen naar onze website – en daar laten we hen zien wat we waard zijn.
Of na ja dat hopen we dan.
Want vaak vragen we ons af hoe we onze klanten kunnen overtuigen van wat we waard zijn. We weten best dat we meer waard zijn, maar vinden het maar moeilijk onszelf te overtuigen dat mensen die prijs gaan betalen.
Nouā¦.. als eerste: JA je bent inderdaad meer waar en JA ze gaan echt wel die duurdere prijs betalen als je goed uitlegt en laat zien waarom ze dat zouden moeten doen.
Want niemand gaat je betalen als je gewoon een papieren zak op je kop zet met een prijs erop. Maar als jij kan aantonen dat je die prijs waard bent, dan staan mensen in de rij om met je te werken.
Dusā¦.hoe ga je dat bewijzen?
Dat begint bij je website. Dit is je digitale huis en dat moet er echt tip top bij staan.
En dat begint met het bouwen van een merk. Niet zomaar een merk. Een merk dat de perfecte combinatie van jezelf en je lievelings klant is.
Want als je nu nog een simpel website-tje hebt, gemaakt met een template dan moet je echt een tandje dār bij zetten. Als het er goedkoop uitziet dan verwachten mensen ook dat je goedkoop bent. En van de goedkope opties zijn er al genoeg toch?
Dus stel jezelf eens de vraag of je website en je merk echt goed laten zien waar je talenten liggen en waar je het liefst aan wilt werken?
Voelt je bedrijf echt als dat van jou en zit er ook iets van je persoonlijkheid in? Is het onderscheidend, herkenbaar en iets wat mensen onthouden?
Mocht je nou als antwoord nee moeten geven op een (of alle) bovenstaande vragen – geen paniek. Want je hebt alle kennis en creativiteit al in je om een authentiek merk te bouwen dat bij je past.
Weet je nu echt niet waar je moet beginnen š¤Æš¤Æš¤Æ?
Begin dan bij je sale pagina. Leg daar uitgebreid op uit wat je aanbod is en hoe je process in elkaar zit. Voor wie je graag werkt – en wie niet. Vertel ook waarom je die keuze maakt en hou het persoonlijk. Want dat is wat ervoor zorgt dat je klanten je gaan leren kennen en vertrouwen.
En dan je portfolio. Stop daar niet zomaar alles in wat je ooit gemaakt hebt. Zorg ervoor dat het samenhangend is en laat zien waar je goed in bent, maar vooral ook wat voor een soort werk je wilt maken. Maak je graag kleurrijke websites? Laat die dan zien in je portfolio!
En heb je nog niet zoveel klanten gehad? Laat dan zien wat je zou kunnen maken. Stel je voor dat je die lievelings klant zou binnenhalen, hoe zou je ontwerp er dan uit zien? Maak er een mockup van en laat dat zien op je portfolio!
En last but not least: vraag om reviews.
En ja, om reviews vragen is eng. Maar het is wel het beste bewijs dat je kan laten zien aan potentiƫle klanten als het gaat om wat jij kan leveren. Dus: strooi die testimonials overal rond alsof het rijst op een bruiloft is. Bonuspunten als je om video testimonials vraagt.
Tandje dār bij
Want als je echt die hogere prijzen wilt gaan vragen, dan moet je website er ook next-level bij staan.
Met professionele fotografie dus.
Van jezelf.
Overal op je website.
En ja, dat voelt raar. maar jij bent degene die die mooie sites gaat maken, en dus moet je jezelf ook laten zien.
Zorg voor consequente en goed doorgevoerde vormgeving en pakkende teksten. Investeer in een copywriter als je het zelf lastig vind.
Dat gaat zich straks dubbel en dwars terugbetalen met die lievelings klant voor wie je mag gaan werken.
Maar in ieder geval die profesionele fotos. Beloof je dat?
En wil je echt op de profi tour gaan? Zorg dan dat je een gratis oplossing hebt voor het probleem van je ideale klant.
Want niemand wil trouwen met iemand die ze pas net ontmoet hebben (na ja op die paar mensen in reality tv shows dan). En dus gaat een vreemde ook niet hun zelf verdiende geld investeren in jouw ontwerp kunsten als ze geen idee hebben wie je bent en of ze je kunnen vertrouwen.
Het aanbieden van een gratis oplossing (freebie) kan dan een perfecte eerste stap zijn.
Dus begin vast met denken wat de grootste frustraties en bezwaren zijn die je lievelings klanten hebben, en verzin daar een gratis oplossing voor. Dat kan een blog zijn, een ebook of een insta live.
En onthou dat je wanneer je dit doet niet een of andere gladde verkoper aan t worden bent. Je bent gewoon aan het bewijzen wat je waard bent en je lievelings klanten de kans aan het geven om even aan je te snuffelen en je te leren kennen. En waarom zou je dat niet doen als dat je die goed betalende lievelings klanten gaat opleveren?
Dus: ga jij bewijzen wat je diensten waard zijn voor je klanten? Of hou je gewoon die papieren zak op je hoofd?
Je bent het sowieso waard. Je hoeft het alleen maar te laten zie