Tja. Het is misschien geen populaire mening, maar toch geloof ik sterk dat goed kunnen schrijven echt geen vereiste is voor een goed converterende website. Veel belangrijker is dat je nadenkt over wat je zegt op je website. En hoe je dat brengt.
Spreek de taal van je klant
Daarmee bedoel ik dat het heel belangrijk is om de taal van je potentiele en ideale klanten te spreken. Weet jij tegen welke problemen ze aanlopen? Weet jij hoe ze die problemen omschrijven en welke woorden ze daarvoor gebruiken? Heb je hen wel eens goed doorgevraagd over welke oplossingen ze zouden willen?
Als je weet waar je potentiele klanten van dromen, dan kan je hen ook op die dromen aanspreken. Als je weet welke bezwaren ze misschien hebben of welke verwachtingen van jullie samenwerking, dan is dat vele malen krachtiger dan wanneer je ‘goed’ kan schrijven. Je hebt dan geen leuke bruggetjes of sterke wervende woorden nodig.
Maak notulen
En zoals ik eerder al zei: natuurlijk ben ik ook fan van goede teksten op een website. Maar ik geloof ook heilig dat als je in gesprek gaat met je klant, dat deze teksten eigenlijk als vanzelf volgen. Alsof het notulen zijn van de gesprekken die je voert. En dan kan je daarna die teksten gaan bijschaven.
En als het je lukt; kijk ook eens met een frisse blik naar je webteksten. Jij kent je eigen verhaal heel goed, maar is het voor andere mensen ook duidelijk? je kan iemand in je omgeving vragen die goudeerlijk tegen je zal zijn om ernaar te kijken, dat levert vast en zeker nieuwe inzichten op.
Gouden tip!
Mijn gouden tip om schrijffouten te ontdekken? Lees je teksten eens van achteren naar voren door, woord voor woord. Dan heb je die spelfouten er zo uitgehaald. Als je klanten dat belangrijk vinden dan he? Ik moet eerlijk bekennen dat ik het eigenlijk nooit doe. En ik maak een hoop spelfouten, dat weet ik wel. Maar ik weet ook dat mijn ideale klanten komen voor de inhoud en de kennis en dat ze spelfouten minder belangrijk vinden. Daar lezen ze wel overheen. Dus die tijd besteed ik liever ergens anders aan.
En dat is ook precies wat ik bedoel als ik zeg dat goed kunnen schrijven niet zo belangrijk is voor je website. Het gaat erom dat dat wat je schrijft resoneert bij je klanten.