Wees gewaarschuwd, er is een inkoppertje onderweg ⚽⚽⚽. Maar das niet voor niks. Het is namelijk gewoon heel belangrijk.
En dat is: kies een niche. Een echte.
Mocht je niet weten wat ik hiermee bedoel: je niche bepalen gaat over het kiezen van een specifiek soort klant. En vervolgens je hele business inrichten om die ene klant te bedienen.
En dat hoeft niet perse een branche te zijn he? Dus niet dat je alleen maar websites maakt voor de beauty industrie of voor advocaten. Een niche kan ook gaan over de fase waarin je klant en zijn/haar bedrijf zich bevinden.
Zo maken we met Smit Club bijvoorbeeld alleen maar websites voor ondernemers die klaar zijn voor een next-level. Vaak hebben ze al 2 of 3 websites gehad en is het nu tijd voor een flinke stap voorwaarts.
Goed, een niche kiezen dus. Maar hoe kan je hiermee nou minder werken en meer verdienen?
Uhm…. Heb je even?
Allereerst; je wordt veel beter in het bedienen van je klant.
Want jij weet wat alle advocaten of schoonheidsspecialisten op hun website willen. Die features biedt je dus standaard aan. Je krijgt geen vragen van de klant of je ook feature X kan toevoegen aan de website, het zit gewoon standaard in je pakket. Je kan steeds beter anticiperen op de behoeftes van je klanten. En als je dit een tijdje volhoudt ben jij straks die webdesigner die iedereen in die branche wil hebben.
En deze verwacht je misschien niet, maar de meeste klanten zijn niet specifiek op zoek naar een “goede” webdesigner, ze willen iemand die hun vak begrijpt en goed kan meedenken met wat ze nodig hebben om een online sterkte presence te hebben.
Iemand die net zoveel geeft om hun bedrijf als zijzelf. En als je een niche gekozen hebt en alles wat je doet hierop afstemt dan laat je je klanten zien dat je hun struggles begrijpt. Dat je weet welke dromen ze hebben.
En dat kan je nou eenmaal niet voor alle ondernemers, bedrijven en branches weten.
Snel een niche kiezen dus. Zodat die droomklanten met volwassen budgetten je uiteindelijk vanzelf weten te vinden.
En als laatste; met een keuze voor een niche ga je steeds sneller werken.
Want het onboarden van je klanten gaat sneller (je weet immers precies waar ze naar op zoek zijn). Je kan sneller keuzes maken en knopen doorhakken want je kent hun branche en weet wat ze nodig hebben. Minder aanpassingen dus en sneller klaar. Je kan snel en met vertrouwen keuzes maken en deze uitstekend onderbouwen.
En zo krijg je tijd terug.
Je bent niet meer bezig met alles voor iedereen te zijn. Je wordt een expert die gemakkelijk kan laten zien dat je een hogere prijs waard bent.
Want inzoomen op een niche zorgt ervoor dat je beter wordt dan alle anderen die nog wel voor alles en iedereen aan het designen zijn. Jij hebt een betere service.
En je raadt het al: een betere service en eindproduct zorgt ervoor dat je hogere prijzen aanvragen. En dat je dus minder klanten nodig hebt om hetzelfde te verdienen.
Hoppa. Dan ben je meer aan het verdienen en minder aan het werken 😀.
Dus daar ga je – de eerste stap richting een succesvolle webdesign business is echt het kiezen van een niche.
Want hoewel het leuk is om veel verschillende klanten te hebben, lievelings klanten willen een betere en uitmuntende service. En als ze moeten kiezen tussen een generalist en iemand die alles van hun branche weet, dan is die keuze makkelijk gemaakt.