Deze marketingmissers maken succesvolle webdesigners nooit meer
Want eerlijk is eerlijk – er zijn een aantal pittige marketingmissers die veel nieuwe webdesigners maken. En dat wil ik natuurlijk niet voor jou. Dus doe er je voordeel mee en zorg ervoor dat jij deze fouten niet gaat maken!
1️⃣ Fout numero uno
🔎 Elke marketing strategie die je kan vinden ook implementeren in je bedrijf. Heb ik zelf ook gedaan. Denken dat je overal aanwezig moet zijn want “mensen moeten je toch kunnen vinden” en zo. Maar het enige wat dit gebracht heeft is gestresste avonden achter de computer omdat ik overal nog content voor moest schrijven en verzinnen. Zeker toen ik net compleet voor mijn eigen webdesign bedrijf wilde gaan ben ik hier zoveel tijd en energie aan kwijt geraakt….. 🥴
Maar ik snap het ook zo goed. Want zoveel beginnende webdesigners willen maar een ding: klanten. En daarvan kan je in de stress schieten. En die stress is echt funest. Dan ga je Googlen hoe je je eerste klanten kan vinden en alles wat je tegenkomt direct ook zelf overnemen – met de hoop dat het snel beter zal gaan.
En dan zit je dus ineens in Facebook groepen te reageren, pins voor Pinterest te maken, blogpost te schrijven en of emails te sturen naar bedrijven waar je iets ontdekt hebt op de website wat je fixen. Je bent uren kwijt aan het schrijven van instagram posts en maakt overal een profiel aan. En elke dag die er voorbij gaat zonder nieuwe klanten voel je je rotter en ga je meer twijfelen. En uiteindelijk heb je gewoon TOTAAL GEEN ZIN meer in al dat marketing gedoe.
Want dat is wat er gebeurd als je geen plan hebt. Geen strategie die je kan implementeren. En zonder zo’n plan kan je het wel schudden. Dan gaat het nooit werken.
2️⃣ Marketing doen op een manier die je eigenlijk niet leuk vindt 🤬
Dus dan maar de marketingstrategie kiezen die je het meeste om je heen ziet? NEE. Niet doen.
Want – zo denk je – iedereen zit op insta, dus daar moet jij ook aanwezig zijn. Leuke reels maken, en het liefst ook nog een TikTok en Facebook Account. En vergeet Pinterest niet. En hoewel dit natuurlijk meestal voortkomt uit een intentie om zoveel mogelijk mensen te bereiken en dus te kunnen helpen met je webdesign kunsten, maar het kan ook echt tegen je gaan werken.
Tuurlijk. Er zijn genoeg webdesigners die enorm veel baat hebben gehad bij het starten van een blog. Maar als jij het niet leuk vindt om wekelijks te schrijven, dan moet je daar gewoon niet aan beginnen. Want uiteindelijk ga je dan alleen maar uitstellen dat je “nog blogs moet schrijven”. Sta je ineens de was te doen in plaats van je marketing – dat werk.
Het enige wat je hoeft te doen is een marketing strategie vinden die je leuk vindt, die voor je werkt en daarmee aan de slag gaan. Dan zie je ook de vooruitgang en dat maakt het alleen maar leuker. En als jij het leuk vindt om te doen, dan merken de mensen om je heen dat ook. Dan sijpelt dat door je content heen. En dan wordt het een automatische filter waarmee je de leukste klanten vindt. Dus laat je niet afleiden door alles wat je om je heen ziet, maar maak echt een keuze voor datgene waar jij blij van wordt.