Ik heb er wel meer dan drie hoor. Een stuk meer zelfs. Ik geef mijn exacte vragenlijst – die ik al jaren gebruik – zelfs gewoon weg op mijn website. Klik hier als je die ook wilt hebben.
De vragenlijst gebruik ik om goed de wensen en behoeftes van mijn potentiële klanten in kaart kan brengen. Want ik weet inmiddels maar al te goed dat niet alle klanten even duidelijk kunnen omschrijven wat ze nodig hebben. En dat een prettige ervaring voor mijn klant bijna net zo belangrijk is als de mooie website waar ze aan het eind van het traject mee de boer op kunnen. Aan jou de schone taak om ze helemaal omver te blazen nog voordat je ook maar een sectie van de website hebt ontworpen. Daar gaat deze lijst je bij helpen. Vraag ‘m dus snel aan via Klik hier als je die ook wilt hebben.
Nu alvast een voorproefje? Dat kan. Deze drie vragen stel ik eigenlijk altijd!
1️⃣ Hoe zou je je – aan iemand die je niet kent en nog nooit van je gehoord heeft – omschrijven wat je bedrijf doet en waar het voor staat?
Als je een call plant met de eigenaar van Barts Bloemenboetiek, dan is het natuurlijk vrij duidelijk wat zijn bedrijf doet, maar je wilt het hier toch rechtstreeks van Bart horen. Luisteren naar de manier waarop je potentiële klant over zijn of haar bedrijf spreekt; is een beetje een sneaky, maar een hele goede manier om meer te weten te komen over hun persoonlijkheid en de dromen & doelen die ze voor ogen hebben. Ook is het de uitgelezen manier om erachter te komen wat hun bedrijf uniek maakt. Zodat jij dat vervolgens weer kan laten zien op hun website.
2️⃣ Wat is het grootste compliment dat je ooit hebt gekregen over je dienst/product/bedrijf?
Deze vraag brengt eigenlijk altijd een glimlach op de gezichten van de mensen die ik spreek 😀. Het is een perfect manier om er (nog meer) achter te komen hoe de ideale klanten van je potentiële klant blij worden van de dienst of het product wat ze aanbieden. Let hierbij vooral op de manier waarop het compliment omschreven wordt en schrijf zoveel mogelijk de letterlijke woorden op die je potentiële klant gebruikt. Heel handig voor je headings straks!
3️⃣ Hoe ziet een succesvolle samenwerking er voor jou uit? Heb je al eens eerder samengewerkt met een webdesigner? Wat ging er goed/niet goed?
Deze vraag is vooral heel erg belangrijk voor jezelf. Zodat jij kan zien of deze potentiële klant ook wel bij jou past. Of jullie manier van werken overeenkomt. Zo kijk ik altijd of ze van grapjes houden – voor mij essentieel voor een succesvolle samenwerking. Maar ook serieuzere zaken zoals beschikbaarheid kan je hier even polsen. Verwachten ze dat ze je ‘s avonds kunnen appen en dat je dan meteen reageert? Het ideale moment om je grenzen aan te geven en de verwachtingen van je potentiële klant te ontdekken. En vergeet niet: als je nu al twijfelt of je deze persoon goed kan helpen en of jullie een goede match zijn, dan is het antwoord waarschijnlijk nee 😜.
Wil je alle vragen in een handig overzicht gratis downloaden? Kan gewoon. Klik hier als je die ook wilt hebben.