Heb je wel eens een ontwerper horen zeuren over hoe belangrijk brand guidelines zijn? Terwijl jij dacht waar heeft hij/zij/x het over? 🤔 No worries, ik ga het simpel voor je maken.
Dus, wat zijn nou eigenlijk die mysterieuze Brand Guidelines?
Bekijk ze als de schatkaart voor het koninkrijk van je merk. Het is een magische set van regels en standaarden die elk detail van hoe je merk eruit ziet en hoe het praat spelt. Die het hufterproof maakt. Of het nu je logo’s zijn, je kleuren of de manier waarop je schrijft en praat – deze guidelines zorgen ervoor dat je merk straalt en op alle vlakken hetzelfde verhaal verteld. 🌟
Consistentie = Koning(in):
Kijk naar je merk alsof het een verhaal is. Zonder richtlijnen kan elke hoofdstuk net zo goed door een andere auteur geschreven worden. Brand guidelines houden je berichten, visuals en algehele vibe uniform op alle platformen en versterken zo de identiteit van je merk en bedrijf.
Professionaliteit:
Klanten en partners vertrouwen je meer als je er consistent en professioneel uitziet – en klinkt. Je brand guidelines zijn het geheime ingredient om dit te bereiken.
Bespaart tijd & stress:
Geen vragen meer als: “Past deze kleur bij ons merk?” of “ Klopt dit font wel bij onze uitstraling?”. Brand Guidelines geven helderheid en maken je ontwerpen en het schrijven van content een soepeler en stress-vrij process.
Merk Evolutie:
Als je merk groeit helpen de brand guidelines om niet te vergeten wat de basis is. 🌱 Je kan je merk uitbreiden en aanpassen, maar daarbij zorgen de richtlijnen ervoor dat je de essentie van je merk – en dus het vertrouwen van je klanten – niet verliest.