5 redenen waarom je een website nodig hebt als ondernemer

Waarom heb je een website nodig?

Op mijn socials zag je wellicht de redenen waarom je geen website nodig zou hebben en echt HEEL soms adviseer ik dat ook. Maar jij weet ook dat in 95% van de gevallen elke ondernemen gewoon een website nodig heeft. Al was het maar omdat bijna iedereen een zoektocht naar een product of dienst tegenwoordig online begint.

In deze blogpost wil ik 5 redenen waarom ook jij een website nodig hebt toelichten.

1) Je bent altijd open

Met een website ben je altijd open. Ook als je dicht bent. Het maakt voor je bezoeker niet uit hoe laat hij informatie komt zoeken op je website. En als jij je website goed hebt opgezet werkt hij als een klankmagneet. Zo kunnen bezoekers op ieder moment van de dag (of nacht) je dienst of product kopen.

2) Een goede domeinnaam onthou je gemakkelijk!

Het is een stuk makkelijker voor mensen te onthouden dat ze je strandhuisje kunnen boeken op wakkerwordenophetstrand.nl, dan dat ze je telefoonnummer of email moeten onthouden. Een goede domeinnaam blijft hangen en zorgt ervoor dat je klanten je makkelijk terug kunnen vinden.

3) Je website groeit met je berdijf mee

Hoe groot of hoe klein je bedrijf op dit moment is, je website groeit gemakkelijk met je mee. Je hoeft niet je hele hebben en houden te verhuizen naar een nieuw kantoorpand met grote winkelruimte erbij, je opent gewoon een webshop. WordPress is een ideaal platform dat zeer geschikt is om mee te groeien met je bedrijf. Het scheelt je zeeen van tijd.

4) Schept vertrouwen

Als je goed weet wat je klanten willen en waar ze naar op zoek zijn, kan je al een hoop vragen voor hen beantwoorden op je site. Niet alleen draagt dat bij aan vertrouwen in jouw en je bedrijf, het scheelt jou ook nog eens een hoop mailtjes en telefoontjes die je moet beantwoorden. En wat dacht je het toevoegen van de mogelijkheid om online een afspraak te maken? Ik zou niet meer zonder kunnen.

5) het geeft je een bom aan informatie over je klanten

Het leert je ontzettend veel over je klanten. Als je de statistieken van je website goed meet (ik raad je aan om dat met Google Analytics te doen) dan kan je precies zien hoe mensen zich bewegen op je website. Waar blijven ze hangen? Waar scrollen ze door? Super intressante informatie om zo je aanbod nog beter op je klanten af te stemmen.
>> Ben je – net als ik – vooral visueel ingesteld? Probeer dan eens de tool Hotjar, die geeft prachtig aan hoe mensen zich op je website gedragen!

6) Laat je (potentiele) klanten zien wat anderen van je product/dienst vinden!

Goed, nog eentje extra dan. Je website is ook een uitgelezen platform om de mening van anderen te laten zien aan je bezoekers en potentiële klanten. Mensen hechten enorm aan de mening van anderen. Hoe vaak check je niet even de reviews van een restaurant op Google of wat anderen van de serie op Netflix vinden waarvan je overweegt het aan te gaan zetten? Dat willen mensen ook graag doen bij jou product of dienst. Niet alleen creëer je zo meer vertrouwen over je eigen aanbod, reviews dragen – net als een website – ook bij aan de geloofwaardigheid van je bedrijf.

Dingen die je op je website wilt, maar (nog) niet nodig hebt

Het is heel makkelijk om je te laten meeslepen als je een nieuwe website aan het maken bent.

Want vaak is de drang om allerlei features toe te voegen heel sterk. Omdat je ze ergens gezien hebt, voor de zekerheid en soms ook omdat je ze nodig hebt. Maar hoe maak je nou het onderscheid hiertussen?

Hoe geef je je website een professionele look & feel?

Ik weet zeker dat jij dat ook wel eens gehad hebt.

Rustig surfend over het www kom je ineens een website tegen waar je je helemaal in verliest. Je leest de homepage en je wilt meteen meer. Zo’n site die echt voor jou gemaakt lijkt te zijn.

Maar hoe zit dat eigenlijk met je eigen homepage?