Als ik in een tijdsmachine kon springen en mezelf wat zakelijk advies zou kunnen geven, dan zou ik met deze drie dingen beginnen.
Ken je waarde en vraag een prijs die daarbij past:
Net als iedere beginnende designer heb ik lange tijd mijn skills ondergewaardeerd. Begreep ik niet welke waarde mijn werk had. Maar weet je: als je je eigen waarde kent en je met zelfvertrouwen gaat vragen wat je waard bent – dan gebeurd er iets magisch. Echt, stop met jezelf goedkoop aanprijzen lieve mensen. Je talent en kennis is geld waard.
Blijf in gesprek met je ideale klanten:
Want als je maar tegen iedereen blijft praten dan is het net alsof je in het luchtledige aan het schreeuwen bent. Hoe specifieker je weet wie je als klant wilt hebben, hoe beter je hen ook kan aanspreken. Mijn lievelingsklanten zijn diegenen die mijn talent waarderen en me vertrouwen om het beste werk voor hen te maken. Kwaliteit boven kwantiteit!
Doe wat je leuk vindt en vind het leuk wat je doet:
Het leven is gewoon te kort om een beetje halfslachtig bezig te zijn. Ik wou dat ik eerder had geweten dat het prima is om nee te zeggen tegen projecten waarvan je denkt “mwah”. Want alleen als je echt enthousiast bent over wat je gaat maken, dan ga je dat ook zien in het eindresultaat.
Deze lessen hebben de manier waarop ik mijn vak uitoefen enorm veranderd en ik hoop dat ze jou ook inspireren.
Wat is een zakelijke les die jij onderweg geleerd hebt?