3 redenen waarom ik het soms haat om webdesigner te zijn

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

Je wilde niets liever dan stoppen met die stomme kantoorbaan. Maar nu voel je je gewoon een beetje opgebrand door je webdesign business. You lost your mojo. En vraag je je af waarom je ook alweer hieraan begonnen was.

Dus… vandaag 3 redenen delen waarom ik soms helemaal gek wordt van het runnen van een eigen bedrijf. En wat ik er aan doe om dit te veranderen.

1️⃣ Verwachtingen & grenzen vooraf niet duidelijk vastellen

Kijk, je wilt natuurlijk positief blijven. Je klant helpen. Maar soms wordt je gewoon helemaal gek van ze. En dat is normaal. Dat hebben we allemaal wel eens. Je bent geen evil designer en je hebt ook niet het verkeerde beroep gekozen. Maar je hebt misschien wel serieuzere grenzen nodig.

Want tja, die klanten van jou – die hebben waarschijnlijk niet heel veel ervaring met klant-zijn-van-een-webdesigner.

En dus moet je ze een beetje helpen. Want als ze je 24 mails per dag gaan sturen dan heeft dat waarschijnlijk te maken met hun vertrouwen in het proces en in jouw als webdesigner. Dan zoeken ze zekerheid en denken ze steeds “oh dat moet ik ook nog even zeggen”

Door aan het begin van elk project goede grenzen en verwachtingen te stellen kan je dit voorkomen.

En er is niet 1 manier waarop je dit het beste kan doen, daarbij moet je echt kijken naar wat bij jou past.

Sommige designers hebben er een hekel aan als hun klanten een voicenote sturen bijvoorbeeld, maar ik vind dat helemaal niet zo erg. Wel als het een lijst met feedback is, maar als het gaat om gewoon even wat willen melden, dan heb ik het soms zelfs liever dan een ellenlange mail.

Wat zijn voorbeelden van grenzen die je kunt benoemen?

📲 Liever geen contact via whatsapp? Meld het aan het begin en focus je dan op de manier waarop klanten wel contact met je kunnen opnemen. Dan hoef je niet allemaal te benoemen wat je niet wilt. Dit is vaak ook een goed moment om eventuele werkuren te bespreken of om te melden dat je nooit op donderdag werkt bijvoorbeeld.

🧐 Wil je niet dat klanten constant over je schouder meekijken als het ontwerp duidelijk nog niet af is? Maak dan een duidelijke afspraak over wanneer en hoe je je klant toegang geeft tot de site als jij nog aan het ontwerpen bent.

🤦‍♀️Ben je het beu om hele pagina’s opnieuw te moeten ontwerpen telkens wanneer je klant een nieuwe e-mail met feedback stuurt? Ik ook. Daarom heb ik max 2 revisierondes per traject, en extra rondes kosten extra knaken.

Grenzen stellen maken je niet onaardig of bazig, maar wel duidelijk. En de klanten waar jij graag mee wilt werken, zullen het alleen maar prettig vinden dat ze weten hoe zich te gedragen.

Wil je gewoon alles in 1 keer melden? Denk er dan eens over na om een welkomstpakket te maken voor je klanten met daarin het traject uitgelegd, inclusief bovenstaande.

2️⃣ Je prijzen zijn te laag

Tuurlijk, als je net begint hou je je prijzen wat lager. Je wilt ervaring opdoen en je portfolio uitbreiden.

Maar er komt een punt waarop je hiermee moet stoppen. En waarop je prijzen omhoog moeten.

Want anders blijf je maar op zoek naar die kleine visjes 🐟🐟🐟terwijl je ervaring steeds maar groeit. En das zonde. Juist dan krijg je dat gevoel dat je je eigen bedrijf niet meer zo leuk vindt. Dat je je gaat afvragen waarom je dit ook alweer was gaan doen.

Maar hoe weet je nou of je prijzen te laag zijn?

Een goed begin is om te kijken naar het soort klanten dat je aantrekt. Als jij 750€ voor een website vraagt, dan trek je de budget bewuste klanten aan. Klanten die altijd om meer vragen dan waarvoor ze hebben betaald. Want wij webdesigners weten allemaal, juist de goedkope klanten zijn het meest kieskeurig 🤪.

En weet je waarom? Omdat je prijzen laag zijn! Omdat ze daarom de waarde van je werk in twijfel trekken.

Dat gebeurt niet bij succesvolle designers die hogere prijzen vragen. Die trekken klanten aan die de waarde van hun werk goed kunnen inschatten. Die begrijpen wat een goede website voor hen kan doen en daarom het advies van een expert inwinnen.

3️⃣ Uit angst om niet genoeg werk te hebben zeg je “Ja” tegen alles

Ook tegen de projecten waarvan je weet dat ze eigenlijk niet bij je passen. Omdat je je niet realiseert dat er werk genoeg is voor iedereen. Want dat geloof ik echt; voor iedere webdesigner is er genoeg werk. We hoeven elkaar niet af te troeven of projecten op te pakken waar we eigenlijk niet blij van worden. Want er is altijd iemand anders die daar wel blij van wordt.

En ja; je kan ATLIJD nee zeggen tegen een project. Ook als je nog niet zo lang bezig bent en geen giga portfolio hebt. Hoe je dat het beste doet lees je hier.

En ik weet het: Je “moet toch de rekeningen betalen” en je “kan toch niet zomaar terug naar je vaste baan”. Allemaal waar, maar als je telkens projecten aanneemt die niet bij je passen dan kan je nooit een winstgevend bedrijf opbouwen waarbij je uitkijkt naar een nieuwe werkweek….

Dus: low-budget klant? Geef ‘m door. Kleine, onderbetaalde klusjes? NIET DOEN. Projecten die geen bijdrage leveren aan je portfolio? Weg ermee.

Besteed de tijd die je hebt zorgvuldig en durf die keuzes gewoon te maken. Dat gaat zich echt terugbetalen. Beloofd.

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

3 zakelijke lessen die ik wel eerder had willen leren

Als ik in een tijdsmachine kon springen en mezelf wat zakelijk advies zou kunnen geven, dan zou ik met deze drie dingen beginnen. Ken je waarde en vraag een prijs die daarbij past: Net als iedere beginnende designer heb ik lange tijd mijn skills ondergewaardeerd....

5 dingen die altijd op m’n bureau liggen

Welkom in mijn gezellige en kleurrijke kantoortje 🌈. Dit zijn 5 dingen die je altijd op mijn bureau ziet staan ⚡ Grote theepot + mok: Thee is mijn benzine en het eerste wat ik maak als ik op de studio aankom. En er gaat dan minstens 1 grote pot doorheen. En dan ben ik...

Gratisssshhh Goodie – Lead magnet Canva mockup

Heb jij een lead magnet (freebie) op je website die niet heel vaak gedownload wordt? Misschien komt dat wel doordat je niet aan je publiek hebt laten zien hoe waardevol het is wat je aanbiedt! Het is reuze belangrijk om - naast een goeie freebie - ook een kick-ass...