Joe lieve collega webdesigner! Als jij eventjes in een rustige periode zit waarin je wat meer moeite moet doen om klanten te krijgen, dan is het als eerste belangrijk om je het volgende te realiseren:
⭐️ Al die webdesigners die je volgt op social media, ongeacht hoeveel volgers of likes ze hebben of hoe ervaren ze zijn, hebben rustigere periodes gekend. Zonder uitzondering. ⭐️
Periodes waarin ze zich hebben afgevraagd waar hun klanten bleven en of ze wel een stabiele business konden bouwen. Periodes waarin ze ondanks hun prachtige werk gewoon niet zoveel klanten binnen kregen.
En eerlijk is eerlijk: zulke periodes heb ik zelf ook meerdere malen gehad.
First things first: GEEN PANIEK!
En niet ineens heel streng & ongezellig gaan doen tegen jezelf. Het is was het is; gewoon even een rustige periode. En die gaan ook weer voorbij.
Want tuurlijk, slow seasons suck!
Maar ze horen erbij en er zijn een hele hoop manieren waarop je weer nieuwe klanten kunt binnenhalen, ook als je een speld in je inbox kunt horen vallen 📍…
Vandaag heb ik een blogpost voor je met daarin 3 eenvoudige manieren die je in je rustige periode kunt toepassen om ervoor te zorgen dat die klanten weer komen binnenstromen!
Want wat is nou een betere tijd om aan je bedrijf te werken op het moment dat….. er niks IN je bedrijf gebeurd?
Want weet je het wat is met die rustige periodes? Die zijn altijd tijdelijk. En dus is het de perfecte tijd om de dingen die je eigenlijk in je bedrijf wilt aanpassen aan te pakken.
Wat dacht je bijvoorbeeld van:
💻 je portfolio aanpassen
📨 standaard email concepten aanmaken
🏆 een nieuwe freebie maken
🔍 eens goed je marketing strategie onder de loep nemen
🌐 naar een netwerkevent gaan
🌟 contact opnemen met oude klanten
✍️ tekst voor je website herschrijven
En over dat contact opnemen met oude klanten: er hoeft er maar 1 tussen te zitten die inmiddels aan een nieuwe website toe is en daar ga je 💨💨💨 poef! Weg is die rustige periode.
Een andere mogelijkheid is om contact op te nemen met mensen in en rondom je vakgebied die je kent en hen te vragen om referrals.
Misschien kent die copywriter of fotograaf waar je vaak mee werkt nog mensen die een website nodig hebben.
En nee, daarmee kom je niet desperate over – zeker niet als je ervoor zorgt dat je goed je intentie laat horen: namelijk dat je graag zoveel mogelijk mensen wilt helpen aan die toffe website. En daar is niks aan gelogen toch?
Een derde optie is om een gratis challenge te organiseren.
Het enige dat je daar voor nodig hebt is een idee.
Misschien kan je je klanten leren hoe ze hun beeldmateriaal kunnen optimaliseren voordat het de website opgaat? Of een content sessie hosten waarbij je klanten helpt met de alom aanwezige vraag: “wat moet er nou eigenlijk allemaal op mijn website komen te staan?”
Het belangrijkste om te doen in een challenge is om ‘m zo op te bouwen dat je klanten er direct waarde uit halen en er snel iets van leren wat ze kunnen toepassen, maar…… zorg er ook voor dat je goed laat weten wat jij daarnaast nog voor ze kan doen als ze ermee verder willen.
Je kunt een challenge eventueel afsluiten met een toffe promo actie voor een van je diensten.
En als je nou denkt dat dit ingewikkeld is: hoeft echt niet zo te zijn. Je hoeft heus geen speciale microfoon en lampen aan te schaffen om 5 video’s op te gaan nemen. Een challenge kan al zo simpel zijn als een e-mail reeks opzetten van 4 of 5 mails met daarin de tips die je kan delen en wat je verder nog voor ze kan doen.
Voorbeelden van challenges die ik zelf wel eens gegeven heb zijn: “Hoe maak je de perfecte homepage?”, “Welke onderdelen mogen niet ontbreken op je website?” en “Hoe ontdek je wie je ideale klanten zijn?”.